Svar: Yoghurt produkter til baby
24. april 2024
Alder:
7 mdr.
Kære mødregruppe
Tak for jeres brev og spørgsmål omkring yoghurtprodukter til baby:)
Jeg har kontaktet Nestlé, som fortæller, at produktet faktisk er udgået fra det danske marked, sammen med deres øvrige børnemad. Det fås desværre ikke i Danmark mere.
I forhold til surmælksprodukter til baby og anbefalinger, så er Sundhedsstyrelsens anbefaling, at børn fra 9 måneders alderen kan tilbydes lidt surmælksprodukt, max 50 ml (½ dl.) pr. dag. Frem mod 1 års alderen kan mængden af surmælksprodukt stige fra ½ dl. til 1 dl. på en dag.
Det anbefales, at man vælger neutral yoghurt, tykmælk eller A38 af sødmælkstypen. Det vil sige surmælksprodukter, som indeholder ca. 3.5 % fedt og max 3.5% protein. Børn må f.eks. ikke få ymer, skyr, fromage frais, ylette og kvark, så længe de er under 2 år.
Man bør også begrænse surmælksprodukter med frugt, da de har et højt indhold af sukker og mere karakter af dessert end af mad.
I forhold til yoghurtprodukter, som er lavet direkte til babyer f.eks. YOGO frugt, der kan gives fra 6-36 måneder, så kan disse godt bruges som del af en varieret kost. I bør dog være opmærksomme på, at disse produkter ofte ikke kun indeholder yoghurt, men også frugt og bærpuré. Og til de yngste børn, vil det være for meget med en hel kop (100 gram). Så portionsstørrelsen skal tilpasses det enkelte barns alder.
Og som sagt fås det nævnte produkt ikke længere i Danmark.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske