Svar: Yoghurt produkter til baby

24. april 2024

Alder:
7 mdr.

Kære mødregruppe

Tak for jeres brev og spørgsmål omkring yoghurtprodukter til baby:)

Jeg har kontaktet Nestlé, som fortæller, at produktet faktisk er udgået fra det danske marked, sammen med deres øvrige børnemad. Det fås desværre ikke i Danmark mere.

I forhold til surmælksprodukter til baby og anbefalinger, så er Sundhedsstyrelsens anbefaling, at børn fra 9 måneders alderen kan tilbydes lidt surmælksprodukt, max 50 ml (½ dl.) pr. dag. Frem mod 1 års alderen kan mængden af surmælksprodukt stige fra ½ dl. til 1 dl. på en dag.

Det anbefales, at man vælger neutral yoghurt, tykmælk eller A38 af sødmælkstypen. Det vil sige surmælksprodukter, som indeholder ca. 3.5 % fedt og max 3.5% protein. Børn må f.eks. ikke få ...

Annonce

... ymer, skyr, fromage frais, ylette og kvark, så længe de er under 2 år.
Man bør også begrænse surmælksprodukter med frugt, da de har et højt indhold af sukker og mere karakter af dessert end af mad.

I forhold til yoghurtprodukter, som er lavet direkte til babyer f.eks. YOGO frugt, der kan gives fra 6-36 måneder, så kan disse godt bruges som del af en varieret kost. I bør dog være opmærksomme på, at disse produkter ofte ikke kun indeholder yoghurt, men også frugt og bærpuré. Og til de yngste børn, vil det være for meget med en hel kop (100 gram). Så portionsstørrelsen skal tilpasses det enkelte barns alder.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og som sagt fås det nævnte produkt ikke længere i Danmark.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor